Jak postępować w razie problemów z wypłatą odszkodowania?

Większość firm oraz osób prywatnych objętych jest przynajmniej jednym rodzajem ubezpieczenia. Decydując się na podpisanie umowy z ubezpieczycielem i regularne opłacanie składek zakładamy, że w przypadku wystąpienia zdarzenia przewidzianego w umowie ubezpieczeniowej wypłacone nam zostanie stosowne świadczenie z tytułu odszkodowania. Niestety może dojść do sytuacji, w której ubezpieczyciel odmawia dopełnienia tego obowiązku, mimo iż przesłanki ku temu zostały spełnione. Co należy wówczas zrobić?


Odmowa wypłaty odszkodowania: kiedy można odwoływać się od decyzji?

Przede wszystkim warto pamiętać, że każda umowa z ubezpieczycielem ma swoje liczne uwarunkowania. Jej nadrzędnym celem jest zabezpieczenie interesu obu stron — zarówno ubezpieczonego, jak i ubezpieczyciela. Wypłata odszkodowania z ubezpieczenia uzależniona jest od spełnienia przez strony (w tym przypadku przede wszystkim przez ubezpieczonego) szeregu wymogów, jak np. rozważne zachowanie czy odpowiednie zabezpieczenie dobytku adekwatne do możliwości.

Jeśli zachowanie lub zaniechanie ubezpieczonego mogło być czynnikiem wpływającym na wystąpienie szkody, ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty świadczenia. Skrajnym przykładem może być np. pozostawienie niezabezpieczonego pojazdu czy otwartych drzwi do mieszkania. Tego rodzaju uwarunkowania mają jednak swoje uzasadnienie. Towarzystwo zabezpiecza się w ten sposób przed celowym działaniem ubezpieczonego.


Odmowa wypłaty odszkodowania: postępowanie przedsądowe

Jeśli jednak nie doszło do skrajnych uchybień ze strony ubezpieczonego i warunki umowy zostały spełnione, a ubezpieczyciel i tak odmawia lub zwleka z wypłatą należnego odszkodowania, warto dochodzić swoich praw. Pierwszy etap obejmuje postępowanie przedsądowe. Polega ono na złożeniu pisemnego odwołania (reklamacji).

Przygotowując odwołanie na piśmie, warto powołać się na ustawę o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Bardzo ważne jest dokładne uargumentowanie, dlaczego nie zgadzamy się z decyzją odmowną. Trzeba przywołać wszelkie argumenty potwierdzające słuszność roszczeń. Ubezpieczyciel ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji od daty jej otrzymania. W tym terminie powinien wysłać swoją odpowiedź. W przypadku skomplikowanych spraw termin może zostać wydłużony do 60 dni, jednak wcześniej ubezpieczony musi uzyskać informację o przedłużeniu postępowania reklamacyjnego.


Odmowa wypłaty odszkodowania: wsparcie Rzecznika Finansowego

Jeśli ubezpieczyciel rozpatrzył reklamację na twoją niekorzyść, nadal możesz dochodzić swoich praw na drodze przedsądowej. W kolejnym kroku należy zgłosić się do Rzecznika Finansowego. Można to zrobić w ramach poreklamacyjnego postępowania interwencyjnego (bezpłatne) lub poreklamacyjnego postępowania polubownego. W pierwszym przypadku Rzecznik zbiera wszystkie niezbędne dowody, a następnie — jeśli roszczenia są uzasadnione — występuje do ubezpieczyciela z prośbą o zmianę stanowiska. W drugim przypadku Rzecznik Finansowy prowadzi postępowanie o charakterze polubownym, przyjmując rolę bezstronnego mediatora. W konsekwencji obie strony, ubezpieczyciel i ubezpieczony, muszą pójść na pewne kompromisy, aby w porozumieć się w spornej sprawie.

Odmowa wypłaty odszkodowania: postępowanie sądowe

Jeśli wszelkie podjęte działania na drodze przedsądowej nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, ostateczną bronią w walce z firmą ubezpieczeniową jest możliwość wniesienia sprawy do sądu. W tym przypadku warto skorzystać z fachowej pomocy z zakresu prawa ubezpieczeniowego. Kompleksowe wsparcie w tej dziedzinie zapewnia nasza Kancelaria Mamczarek i Migdalska.

Pomagamy poszkodowanym w zakresie dochodzenia odszkodowań od zakładów ubezpieczeń na każdym etapie: przygotowujemy i zgłaszamy szkodę, prowadzimy postępowanie likwidacyjne, a także — w razie potrzeby — sporządzamy i składamy w pozew do sądu oraz reprezentujemy naszego klienta przed sądem w postępowaniu o zapłatę odszkodowania.

Dzięki naszemu bogatemu doświadczeniu w sprawach odszkodowawczych zapewniamy kompleksowe i skuteczne działanie. Nasi radcy prawni odzyskują dla poszkodowanych należne odszkodowania z dobrowolnych umów ubezpieczenia pojazdów, jak również innego mienia, m.in. ubezpieczenia mieszkania, domu czy przedsiębiorstwa.

Wróć